Wednesday 20 November 2013

TEPIAN SUNGAI SARAWAK

Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak yang menjadi mercu tanda pemerintahan Kerajaan Negeri Sarawak dan juga landmark Sarawak Waterfront.
 Tepian Sungai Sarawak......... suatu ketika dahulu kuhanyutkan kenangan sedih di sini. Tika itu ku hanyutkan semua lara untuk pulang dengan jiwa yang kosong..
 Tepian Sungai Sarawak ini juga. Saksi air mata terakhir untuk aku kesali kesilapan yang telah aku lakukan. Bertafakur menginsafi kealpaan dunia dan menanam azam dan kebergantungan sepenuhnya kepada Rabbul Izzati...
 Dan pada masa yang sama, ada insan yang tanpa diduga hadir menjadi pendengar setia dan mengajar aku bagaimana untuk melangkah semula ke hadapan tanpa menoleh pada lorong-lorong duka kerana katanya lorong itu jika dibiarkan akan lenyap ditelan belukar dan tiada lagi kesan untuk diingati. Ayuh.. langkahlah ke hadapan seperti air sungai yang mengalir terus ke laut mengembara seluasnya serata dunia. Insan yang hingga kini menjadi pendengar setia dan pendorong semangat biar pun kini langkahnya terhenti di situ. Dia menolakku ke hadapan untuk terus berlari. Andainya dia membaca coretan ini.. terima kasih kerana memberi kembali senyuman yang hilang..

.....Cukup..cukup sudah... berjiweng ea?
Jom kita selusuri pengembaraan di Kuching Sarawak.

 Sarawak Traditional Boat yang ada burung Kenyalang ini RM19/person.  Bot ini boleh dinaiki 10 orang atau satu group kecil. Menyelusuri Sungai Sarawak menikmati keindahan pembangunan di sepanjang susur Sg Sarawak.  Cik Noor teringin nak naik bot ni tapi sebab tak ada geng yang sporting so Cik Noor tak dapatlah nak memenuhi hasrat Cik Noor. Sebenarnya Cik Noor kesian sebab pengendali bot ni macam tak ada orang nak naik je, seharian berlabuh di situ dan mungkin inilah punca rezeki beliau.

Jeti di seberang sungai. Kawasan perkampungan Melayu dan ada perusahaan kek lapis Mira dan Dayang Salhah yang famous tu. Cik Noor sempat juga beli 10 jenis.

  Bot-bot Nelayan
Rakaman untuk dikenang
 

Yang ni pulak jeti perahu kecil/ teksi air yang menyeberangi ke sebelah sana. Tambang hanya 50sen seorang. Kalau nak keseberang kita hanya perlu turun jika bot telah ada atau tunggu sekejab bot yang dari seberang akan datang mengambil penumpang. Di seberang sanalah ada pengusaha kek lapis Sarawak yang terkenal iaitu Dayang Salhah dan juga Mira Kek Lapis.  Cik Noor beli di kedai Mira sebelum ini dah beli di kedai Dayang Salhah.


Lokasi untuk makan-makan. Dibuka waktu petang hingga larut malam.
 Perahu tambang/ teksi air untuk ke seberang. 50sen saja tambang.
Perahu tambang/teksi air yang sentiasa berulang alik dari Waterfront ke seberang. Kawasan perkampungan Melayu di sana.

 Tu... bukti jejak kaki Cik Noor di Bumi Kenyalang. Nampak tak hujung kasut Cik Noor memijak di atas plak penanda tu.. haaa.. itulah bukti Cik Noor "pijak" kat situ.







Selain bot tradisional ada juga Sarawak River Cruise. Yang ni bayarannya agak mahal. Semasa Cik Noor kat sana harga seorang penumpang dewasa RM50 untuk perjalanan selama 1 jam. Dalam cruise ini penumpang akan dihidangkan dengan makanan ringan dan juga terdapat persembahan tarian kebudayaan Sarawak.
Lan Berambeh River Cruise juga ada untuk ke Medan Niaga Satok. Bayaran yang dikenakan ialah RM10 seorang. Cik Noor tertanya-tanya maksud Lan Berambeh yang mulanya Cik Noor ingatkan nama orang tetapi setelah menggoogle barulah Cik Noor faham maksudnya.
Ooooooo gitu kaedahnya.........

APA MAKNA "LAN BERAMBEH"Perkataan “lan berambeh” adalah perkataan bahasa tempatan Sarawak. “lan” bermaksud mari, sila, ayuh atau jom.
Manakala perkataan berambeh pula bermaksud melawat, berkunjung, bersantai atau bermalam ke sesuatu tempat atau lokasi
.

Ini pula satu iklan di satu bangunan terbuka yang dibuatkan ruang untuk persembahan dan platform penonton. Ianya digunakan untuk acara-acara kesenian sama ada persembahan nyanyian, tarian dan juga lain-lain yang bersesuaian. Kat tepian sungai Sarawak ni ramai juga penyanyi/pemuzik jalanan atau dikenali sebagai basking. Terpulanglah jika anda rasa nak beri RM atau tak nak. 

Kuching Waterfront Management Office. Tapi Cik Noor tengok macam tak ada orang pun. Tapi tak jauh dari situ ada post polis pelancong.  Kalau dulu Cik Noor datang tahun 2002 dulu polis pelancong meronda sepenjang jalan dan sentiasa berpesan kepada pelancong supaya berwaspada dengan peragut. Malah ketika itu ada seorang pelancong Eropah yang diragut oleh peragut bermotorsikal telah jatuh mengalami kecederaan dan meninggal dunia.  Tapi tahun 2013 keadaannya jauh berbeza. Cik Noor rasa berani saja berjalan ke sana sini seorang diri.  Mungkin jenayah di kawasan tersebut telah menurun dan terkawal.

Ini adalah kadar tambang yang dibenarkan. Ini adalah untuk makluman pengunjung jika dikenakan tambang yang lebih tinggi mereka boleh membuat aduan terhadap pengusaha bot atau dikenali sebagai teksi air yang berulang alik mengangkut penumpang.


Lagu Sri Sarawak (Hamzah Dolmat)
Sayang Sarawak..Sayang Sarawak sungainya sempit
Banyak berlabuh sayang..
Banyak berlabuh perahunya Bugis;
Niat Dihati sayang, niat di hati hendak ku bawa;
Apakan daya sayang, apakan daya perahuku sempit;
Sayang Sarawak..Sayang Sarawak Sungainya sempit;
Buahlah rengas tuan,
Buahlah rengas di tapak tangan;
Hendak kubawa tuan perahuku sempit
Tinggallah intan tinggal junjungan.





Terima kasih :)







No comments:

Post a Comment