Thursday 7 November 2013

UNIK MASJID BANDAR KUCHING



30 OKTOBER 2013 Cik Noor mengambil kesempatan untuk berjalan-jalan sekitar Bandar Kuching Sarawak sementelah Cik Noor berpeluang menghadiri Forum Serantau Negara Commanwealth.  Cik Noor bersyukur terpilih untuk menghadiri forum ini yang memberikan inspirasi dalam tugas Cik Noor dan juga berpeluang belajar dari pengalaman negera Commanwealth yang lain.  

Ouchhh.... lupakan sekejap pasal kerja.  Time untuk bercerita perkara-perkara unik yang Cik Noor kutip dari peluang yang ada..... Jom jalan-jalan sekitar Bandar Kuching... kali ni betul-betul jalan kaki sebab Cik Noor nak "feel" Bandar Kuching (boleh kot mcm tu?)......... So tunggu apa lagi.. lets go.

Cik Noor nak mulakan dengan tempat paling unik yang tak pernah orang cerita dan tiada dalam peta pelancongan Kuching..... Tadaaaaa.............


Semasa menyelusuri Waterfront ke arah kiri hotel penginapan, Cik Noor mencari pasar yang dulunya terletak di kawasan ini tiba-tiba mata Cik Noor terpaku ke arah bangunan ini.  Spontan Cik Noor tanya junior staff  (JS) yang bersama Cik Noor "Hei... nampak tak apa yang akak nampak?"  Ye lah di deretan kedai itu terdapat sebuah masjid. Pelikkan?? masjid di deretan kedai. Ohhh unik sekali.

Kalau Cik Noor tanya "Apa yang korang gambarkan di minda tentang Masjid Bandar Kuching jika anda belum pernah datang?" dah tentu zuppppppp.......  tergambar di minda anda seperti slide powerpoint sebuah bangunan berkubah cantik dengan laman yang luas, parkir yang cukup, pokok bunga terjaga rapi. Al maklumlah... masjid tengah ibu negeri. Memang ada masjid yang telah dibina tersergam tetapi masjid ini, Cik Noor rasa masjid Bandar Kuching yang terawal.  Kita saksikan dulu gambar-gambar sebelum Cik Noor ceritakan sedikit penerangan tentang masjid Bandar Kuching yang Cik Noor buat research. 

Inilah kenangan paling istimewa yang Cik Noor nak ceritakan dan Cik Noor berpeluang menemuinya. Mungkin pambaca semua rasa ianya suatu yang biasa namun Cik Noor sangat teruja kerana semasa melangkah ke Bumi Kenyalang kali ini Cik Noor memang berharap berjupa sesuatu yang berbekas di hati untuk di bawa pulang. Nak bawak balik souvenior Cik Noor tak terdaya nak bawa banyak-banyak.

 Terletak di tengah-tengah deretan kedai yang menjual rempah ratus dan barangan muslim. Kebanyakan peniaga keturunan India Muslim.






 Masuk jer pintu utama rumah kedai ada satu lagi pintu kayu di bahagian belakang rumah kedai yang bersambung dengan pintu masjid yang sebenar. Inilah pintu ke masjid dan pintu bahagian dalam itulah ke ruang solat utama dan dikunci.  Rupanya binaan masjid bersambung di belakang deretan kedai. Jika dari posisi Cik Noor snap gambar ini sebelah kiri ada lorong kecil yang hanya 1 ela lebarnya dan ada tangga yang pintunya bergrill mungkin untuk naik ke tingkat atas rumah kedai yang sebahagian besarnya kemungkinan masjid. Ruang masjid ini bersih dan dijaga rapi. Tenang saja mata melihat. Tak nampak pulak tabung masjid mungkin di bahagian dalam masjid.  Di sebelah kanan juga ada lorong lebarnya 1 ela yang akan menembusi celah deretan kedai ke India Street.
 Cik Noor merakamkan juga kenangan di sini. JS Cik Noor ni kurang kreatif ambik gambar tapi tak mahulah Cik Noor komplen. Cik Noor tak mahu banyak songel.. asal ada kenangan cukuplah jangan membebel.

Ok.... lets baca cerita Masjid Bandar Kuching.....
Gambar di bawah Cik Noor copy dari e-tawau.com bukan hakmilik Cik Noor tau sebab semasa Cik Noor sedang snap gambar ada seorang pakcik dah nak tutup pintu utama. Cik Noor minta izin dan maklumkan Cik Noor datang jauh dari Pulau Pinang nak ambil gambar kenangan masjid unik ini...

Masjid Bandar Kuching

Syukur Alhamdulillah.......... Catatan kembara Cik Noor dapat menemuinya kerana bagi Cik Noor masjid ini lebih menarik daripada ke Kampung Budaya atau Taman Buaya. Jika nanti pembaca ke Kuching mungkin boleh singgah bersolat di Masjid Bandar Kuching atau di kenali juga sebagai Masjid India atau asalnya Masjid Tambi.  Masjid ini adalah masjid tertua di Sarawak iaitu di bina pada tahun 1837. Ini bermakna ianya telah tersergam di situ selama 176 tahun. MasyaAllah...... jika dihitung dengan masa maka sudah ramai manusia yang beribadah di dalam masjid itu. Hati Cik Noor bagai digaru-garu nak bersolat tahiyatul masjid dalam masjid tersebut tetapi disebabkan faktor keselamatan Masjid itu dikunci ketika bukan waktu solat.  Teringat Cik Noor dengan Masjid Jamaah di Madinah yang hanya dibuka waktu solat fardu. Ya Allah, jika suatu hari nanti hambaMu yang kerdil ini berpeluang lagi menjejaki Bumi Kenyalang ini maka pandulah jejak kaki ini untuk bersolat di Masjid Bandar Kuching ini

Sebagaimana terdetik di hati Cik Noor apabila melihat beberapa orang pakcik (mungkin AJK Masjid) yang berada di ruang legar umum masjid yang iras India Muslim dan kiri kanannya adalah kedai rempah ratus India Muslim maka Cik Noor yakin inilah Masjid India Kuching yang dibina oleh pedagang India Muslim. Al maklumlah, kaum pedagang India Muslim adalah golongan yang kukuh ekonomi dan agen penyebar agama Islam di rantau Asia. 

Masjid Bandar Kuching ini juga memulakan sekolah agama pada tahun 1940an lagi. Ia merupakan sekolah agama yang pertama di Sarawak yang dinamakan Madrasah Islamiah yang masih kekal beroperasi hingga kini.  

Masjid ini mendapat dana untuk beroperasi dengan sewaan 23 unit deretan kedai yangkebanyakannya disewa oleh India Muslim.  Terdapat 2 peniaga Cina yang juga menyewa di sini.  Penyewa kedai di sini adalah diturunkan dari generasi ke generasi.


 Bila tengok jer jualan rempah ni teringat mamak rempah kat Kepala Batas. Margerin dan shortening pun ada jual.
 Rempah yang fresh.. Baunya perghh aromaterapi yang hebat.

Perniagaan rempah ratus yang dijual di sepanjang kedai yang disewakan oleh Masjid Bandar Kuching untuk dana kepada Masjid. Terdapat pasta dan lain-lain dijual pukal.


Kedai kain milik seorang peniaga Cina


Memang tidak syak lagi masjid ini dibina oleh India Muslim dari Selatan India yang berdagang di sini. Asalnya dinding dan bumbung dibina menggunakan atap nipah sahaja namun pada tahun 1876 iaitu 39 tahun kemudian dindingnya diganti dengan papan kayu belian. Masjid ini terletak di persisir Sungai Sarawak yang mana sungai merupakan jalan perhubungan utama pada ketika itu. Kini jalan telah dibina dan Masjid tersebut terletak di Jalan Gambier iaitu merupakan pasar basah untuk para penduduk di kawasan tersebut.  Masjid itu juga menyediakan ruang rehat sebagaimana yang dapat dilihat di gambar yang Cik Noor ambil di atas, untuk para pengunjung yang ingin berehat terutamanya bagi menantikan waktu solat.  Apabila masuk waktu solat "bedok" yang berusia lebih 50 tahun akan dibunyikan.  Pada hari Jumaat hampir 1,000 orang akan bersolat Jumaat di sini iaitu penduduk dan Muslim yang berkerja sekitar bandar Kuching. Pada hari-hari biasa ianya dapat menampung 400 jemaah.


Kerajaan Sarawak mempunyai perancangan untuk merobohkan masjid ini kerana struktur bangunannya tidak selamat kepada jemaah yang bersolat. Memetik kenyataan Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam) Datuk Daud Abdul Rahman  pada tahun 2012,“Apa yang kita buat, masjid di Jalan Gambier (Masjid Bandar Kuching) akan diroboh dan dibina semula. Pelan pembinaan sudah siap yang melibatkan pembinaan bangunan tiga tingkat dengan tingkat bawah digunakan untuk perniagaan dan dua tingkat untuk masjid,” “Strukturnya teruk dan tidak boleh dibaik pulih dan ia juga berkaitan isu keselamatan.  Untuk membaik pulih agar sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi,  Sudah tiba masa kita membina bangunan baharu yang lebih baik daripada sekarang,  Masjid sekarang hanya boleh menampung 300 hingga 400 jemaah.  Apabila siap sepenuhnya nanti, masjid baharu itu mampu menampung sekitar 1,000 hingga 1,300 jemaah pada satu-satu masa."

Namun Cik Noor bersyukur sebab Cik Noor sempat mengunjungi masjid Bandar Kuching yang penuh sejarah sebelum ianya dirobohkan untuk dibina semula. 

Semoga catatan Cik Noor ini memberi aspirasi kepada pengembara untuk menerokai masjid-masjid unik yang berselerak di seluruh pelosok dunia. Mengimbau kembali sejarah ketamadunan Islam dan menghayati erti penyatuan ummah dalam ungkapan "umat Islam adalah bersaudara" "Muslims are family" "Muslims are unity" dan lain-lain ungkapan yang perlu dihayati dalam nurani paling dalam......

Cik Noor mohon maaf jika ada kenyataan yang tidak menepati cerita sebenar.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment